När du är här är jag aldrig ensam

Nu när döden är plågsamt nära kan jag tänka tillbaka på mitt liv och leva varje ögonblick igen fastän minnet är gråtaskigt och suddigt kan jag leva mig tillbaka till stunden och uppleva alla känslorna igen, jag minns särskilt en kväll, kvällen jag träffade Johan.


Som ung vad jag en piga hos en välbärgad familj, vi bodde på en stor och präktig bondgård i en liten by som kallades Mattesa. Just vid den här tiden på året när trädens höga kronor var alldeles bruna och solstrålarnas värme har försvunnit var det dags för den årliga skördekalaset som brukade hållas på den största åkern som låg mellan änkan Martinssons och familjen Anderssons gårdar. Jag hade gått upp vid gryningen och mjölkat korna, matat hönsen och gått ner till sjön och tvättat kläderna. När jag kom upp med den rena tvätten i handen kom husmor, Saga och ville prata med mig

?-          Kerstin, skura golvet i ladugården efter det kommer du in till mig, jag vill prata med dig.

?-          Ja, frun sa jag och började gå för att hänga upp de våta kläderna. Husmor gick in till huset och jag gick mot ladugården.

När jag var klar med ladugården hade moln kommit fram på himmeln, mina skor skavde och mina steg kändes tunga när jag gick in mot huset för att leta upp husmor.


Jag fann Saga och min husbonde, Bertil i köket, sittandes med middagen framdukad på bordet.

?-          Som tack för att du hjälper till här Kerstin, har jag ansett att vi skall ta med dig till skördekalaset som firas på lördag sa Bertil med gäll röst.

?-          Tack så mycket sa jag och neg. Ingen annan piga jag vet har fått få gå på den stora skördekalaset tänkte jag och satte mig vid bordet och åt. 


Dagarna gick och det blev äntligen lördag, under lördagen gjorde jag inte ett ända arbete, husmor lät mig vara ledig en hel dag, det har hon aldrig gjort förut, när jag fick se Saga i sin vackra ljusblå klänning och i hennes ljusa hår hade hon satt en vit blomma. Bertil var klädd i kavaj men han var inte lika vacker som husmor. Jag själv hade fått äran att bära en av husmors gamla klänningar som var vit med små röda blommor. Solen gassade mot våra kroppar när vi väntade på droskan ifrån Jönssons.

Jönsson själv körde hästen och hela hans familj satt i droskan när den kom för att hämta oss. Han hälsade artigt på Bertil och husmor, jag neg när han tog och kysste min hand.Under färden till åkern sades inte många ord men när vi skymtade Martinssons hus sa plötsligt Bertil

?-          Kerstin, du får inte prata med främlingar och stå på måttligt avstånd från oss, du får inte sitta med vid bordet så håll dig undan, uppfattat?

Jag nickade som svar och såg mot den stora åkern som redan då var full med folk och det var uppdukat med mat på borden. Droskan stannade framför åkern och jag steg ut en bit efter Saga och Bertil och familjen Jönsson, jag såg runt om mig på alla dessa människor jag aldrig sett förut. Folket började slå sig ner vid bordet, jag skymtade Saga och Bertil på bordet längst bort mot Martinssons hus. Åkern var fuktig under mina bara fötter, jag gick fram och satte mig vid ett träd vid sidan av åkern så jag hade full sikt över alla människor som satt och åt.




Efter maten började folk bli väldigt glada och tjoade och stod i, några spelemän började spela och folk började ta varandra i hand och dansa. Jag såg att en man var på väg mot mitt träd och började flytta mig längre ifrån, mannen kom närmare mig och han sa

?-          Du behöver inte vara rädd, min vackra dam. Jag skall inte göra dig illa.

Jag tog till mig orden och slutade. Mannen kom och satte sig på det gröna gräset brevid mig. Han var vacker, en av dem vackraste karlar jag har sett. Hans blonda hår fladdrade när en vindpust blåste förbi oss.

?-          Vad heter du? Sa han med sin mörka röst

?-          Kerstin sa jag med svag röst och plötsligt hade jag glömt mitt löfte om att inte prata med någon främling.

?-           Jag heter Johan, jag har inte sett dig här förut, är du nykommen här i byn?

?-          Nej, det är jag inte, jag är piga hos familjen Eriksson.

?-          Så trevligt, får jag bjuda vackra Kerstin på en dans tro?

Jag vågade inte svara för när jag såg in i hans blåa ögon förvandlades jag till en skör porslinsdocka och alla hans ord var bitar av kärlekens visa. Jag återgick till verkligheten när han tog min hand och började gå ner mot folket. Han tog tag i min midja med sin stora hand och höll sin andra på min axel, jag var stel som ett stenblock, han tog mina händer och la dem på hans breda axlar. Sedan dansade vi till musiken och varje gång jag såg in i hans himmelsblåa ögon flög fjärilarna runt i magen på mig.


Vi dansade i timmar och för varje steg vi tog kom kärlekens ljuva sång allt närmare oss. Johan var helt underbar, jag har aldrig känt den här känslan förut, hans händer runt min höft, mina händer på hans breda axlar.

?-          Du är den vackraste kvinnan jag sett viskade han i mitt öra

Jag rodnade och blev allt mer berusad av hans kärleksfulla ord. När månen skymtade fram bland himmelens klara stjärnor tog jag tag i hans hand och följde honom bort till trädet, jag ville höra allt han hade och säga.

Han såg mig djup in i ögonen tog sin mjuka hand mot min kind

?-        Jag har aldrig känt så här förut. Jag har haft en tomhet inuti mitt bröst sedan mina föräldrar dog, det har varit en jobbig börda att bära på. När jag såg dig sitta här drogs jag till dig, du fyllde mig med liv igen. Det känns precis som om när du är här är jag aldrig ensam.

Jag blev omtumlad av hans värmda ord, hans kärlek för mig var verkligen äkta och jag förstod inte att han som var bonde kunde ens ha mod att prata med mig, jag var bara en piga. Men med orden jag hade kvar efter hans försökte jag få fram något 

?-        Du fyller mig med ork efter dagarnas slet. Du är det som jag väntat på i mina dagars dysterhet. Jag kan inte förstå hur du som är bonde kan prata med någon som jag. Jag jobbar som piga hos Saga och Bertil Olofsson.

Han rynkade på ögonbrynen och såg fundersam ut men hans hand var kvar vid min kind

 Och jag slutade inte hoppas

?-        Det gör inte mig något, för mig är du ändå den vackraste kvinnan jag sett. Du har tagit bort all smärta inom mig och fyllt mig med ljus och hopp. Jag skall komma till din gård och prata med Bertil, han var nära vän med mina föräldrar.

Ifrån ingenstans kom droskan gående på vägen och plösligt kom Bertils hårda ord på tanken och hon insåg att hon var tvungen att lämna Johan, tanken sved i bröstet på henne.

?-          Jag är tvugen att gå nu Johan, min husbonde sa att vi skulle åka när droskan kom, jag pekade upp mot vägen. Jag är så ledsen, den här kvällen har varit den mest underbaraste kvällen i mitt liv.

Johan såg in i in mina ögon och jag såg att längst in i hans blåa ögon fanns små glittrande små saker, han har guld i sina ögon tänkte jag för mig själv. Johan tog tag i min hand och ledde mig bort till droskan som stod och väntade. Sedan kysste han min hand och sa

?-          Ljuva Kerstin, jag kommer att besöka er gård i morgon och då skall jag se till så att våra vägar alltid går i samma riktning.

Han gick bort mot åkern och jag följde varje steg han tog, jag slets från mina drömmar när Saga och Bertil kom och satte sig i droskan  


Natten var sval och stjärnorna lyste klara på himmelen, droskan körde hem oss när solens nya strålar börjat vakna. Allting sjöng som fåglar inom mig, den här kvällen var den lyckligaste i mitt liv. Detta var den kvällen då jag blev förälskad i min Johan, känslorna inom mig vällde ut och allt jag kunde minnas var hans ömma ord viskandes i mitt öra "När du är här är jag aldrig ensam" När vi kom hem till gården kunde jag inte få en blund. Jag ut till hölasset längst upp i landan, allt jag tänkte på var Johans ömma ord. Jag satt och tänkte tills solens nya strålar nådde jorden, då var det dags för mig att gå tillbaka till min verklighet och börja städa hos hönsen.

Under dagens timmar tänkte jag på Johan varje minut, i väntan på hans besök gjorde jag allting så fort jag bara kunde. När jag tog ut korna såg jag någon komma ifrån huset mot ladugården, jag såg inte först vem det var utan fortsatte med mitt arbete.

?-          Kerstin, min ljuva. Hans steg gick allt fortare mot mig

?-          Johan

 Jag sprang mot honom och lät kossorna gå själva. Jag hoppade upp i hans famn och han förde sitt ansikte allt närmare mitt, vår första kyss.


Hur allt sedan slutade är en annan historia, den där kvällen med Johan förändrade mitt liv och gjorde mig till den jag är idag, en mor på tre döttrar och en son. Jag kommer aldrig att glömma varken Johan eller den kvällen vi träffades. Våra barn och barnbarn kommer att få berätta om vår kärlek som lever förevigt.  


Kommentarer
Postat av: heffe

Särskrivning och dåligt placerade kommatecken, inte speciellt bra.

2008-05-23 @ 08:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0